Docenten en studenten geven aan dat:
• Studenten beter voorbereid naar de les komen
• Studenten de geleerde stof beter kunnen toepassen
Het resultaat van TBL onderwijs is niet alleen een verhoogd leerresultaat. TBL onderwijs verhoogt motivatie en de ontwikkeling van generieke competenties zoals het kunnen oplossen van problemen, communiceren en professioneel samenwerken.
Door TBL vindt er een cultuurverandering plaats:
• Leren → van weten naar kunnen/toepassen
• Docent → van kennisexpert naar begeleider supervisor
• Student → van passief naar actief leren
• Verantwoordelijkheid → van docent naar student
• Proces → van docent naar student
• TBL verhoogt de leeropbrengst vanwege de combinatie van vele effectieve onderwijskundige principes (Wu et al. 2018. Fatmi et al. 2013. Reimschisel et al, 2017).
• Studenten in een TBL sessie leren veel van elkaar: het best scorende individu op de individuele test scoort lager dan het laagst scorende team op de teamtest (Michelsen et al, 1989)
• Door TBL is de toepasbaarheid van de leerinhoud groter, evenals de transfer van de leerinhoud naar de toekomst (Fatmi et al, 2013).
• TBL behandelt minder leerstof in vergelijking met traditioneel onderwijs maar de leerstof die behandeld wordt beklijft beter.
Officials